WEB DEL GRAI

Visita el web del GRAI a http://grupsderecerca.uab.cat/grai/

dilluns, 28 d’octubre del 2013

Encontre Internacional d’experiències de tutoria entre iguals en l’àmbit de la UAB, UB i Universidad de la República


Dijous, 14 de novembre, a las 10, a l’aula Gregal, de l’edifici del Rectorat de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Objectiu

En el context universitari, la utilització de la tutoria entre iguals, mètode d’aprenentatge entre alumnes, si bé compta amb més tradició en l’àmbit anglosaxó, és cada vegada més gran i més ric en l’àmbit iberoamericà. Hi ha bones experiències a Catalunya, a Espanya i a alguns països llatinoamericans. L’encontre recull tres experiències com a simple mostra. N’hi ha, òbviament, moltes més. Però la proximitat dels professionals ens ha fet possible concretar aquest primer encontre que pretén ser un espai de reflexió i intercanvi sobre les experiències dutes a terme a dues universitats catalanes (Universitat Autònoma de Barcelona i Universitat de Barcelona) i una uruguaiana (Universidad de la República).

 Programa

10 h.. Benvinguda i presentació “La tutoría entre iguales en el contexto universitario”. David Duran i Marta Flores. Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI). ICE de la UAB.

 10.45 h.  “Tutorías entre pares en la Universidad de la República”. Carina Santiviago i Aldo Mosca. Universidad de la República. Uruguay.

 11.30 h. “El programa de tutoría entre iguales en los estudios de las artes de la Universitat de Barcelona”. Eva Gregori, Guillem Antequera i José Luis Menéndez. Observatori sobre la Didàctica de les Arts (ODAS). Universitat de Barcelona.

 12.15 h.  “Tutoría entre iguales en la UAB”. Gabriel Chancel y Roser Pericon. Unitat d’Assessorament Psicopedagògic. Universitat Autònoma de Barcelona)

13. h. Diàleg obert.

 Les intervencions de les tres experiències seran de 45 minuts, incloent-hi uns 15 per a preguntes a cada grup. Al final hi haurà un espai d’una hora per a l’intercanvi obert.

Suport

Per tal de fer més profitós l’encontre, us recomanem la lectura dels documents següents. 

a. Universidad de la República  http://www.comunicacion.edu.uy/sites/default/files/diagramacion_TEP_II_corregido4.pdf

b. Universitat de Barcelona http://www.odas.es/site/new.php?nid=38

 c. Universitat Autònoma de Barcelona  http://ddd.uab.cat/record/71589?ln=es

 Organitza

Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI) de l’ICE de la UAB. http://grupsderecerca.uab.cat/grai/

 En col·laboració amb l’ODAS de la UB. http://www.odas.es/site/index.php

diumenge, 27 d’octubre del 2013

Llegim en parella , Catalunya 2013-14


Aquest curs la xarxa de centres que portaran a terme el programa Llegim en parella a Catalunya comptarà amb 47 centres, 35 que continuen del curs passat i 13 de nous. Val a dir que hem incrementat els centres de secundària respecte el curs passat, per tant, tenim un nombre considerable d’alumnes portant a terme el programa a tots els cicles de primària i al primer cicle de l’ESO.
La formació per aquests centres continuarà sent semi presencial: tres sessions presencials, una per trimestre (teniu imatges de la primera sessió) i el treball a l’aula virtual.

Les novetats més destacables d’aquest curs són: la introducció de l’escrivim en parella i la col·laboració en una tesis doctoral al voltant de la docència compartida. Dos temes molt importants per anar enriquint el  programa.


https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=b7bc102ba2&view=att&th=141f8f947ab9d454&attid=0.5&disp=inline&realattid=f_hn9zyyws4&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8as-dHvNMSYYF5V4Qh6aIR&sadet=1382864172160&sads=OH8WvdRCg6_Hh03J4WM2KzlJORchttps://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=b7bc102ba2&view=att&th=141f8f947ab9d454&attid=0.4&disp=inline&realattid=f_hn9zyt5y3&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8as-dHvNMSYYF5V4Qh6aIR&sadet=1382864089398&sads=gvNebdZoKJFkBJHuFKsGQ5yDrsw


https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=b7bc102ba2&view=att&th=141f8f947ab9d454&attid=0.3&disp=inline&realattid=f_hn9zyjul2&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8as-dHvNMSYYF5V4Qh6aIR&sadet=1382864056171&sads=ZNUx8hOwjOCSnV5F195XJ9LQPVU

Reading in pairs, Pla Pilot a Catalunya 2013-14


Aquest curs s’ha iniciat un pla pilot del programa Reading in pairs a Catalunya.
El GRAI ha estat adequant el programa Llegim en parella a l’estudi de l’anglès com a llengua estrangera al cicle superior i primer cicle de l’ESO. Aquest programa es basa en la tutoria entre iguals per a la millora de la comprensió lectora i l’expressió oral  en anglès i pretén implicar les famílies oferint un ampli ventall de possibles activitats per tal que aquestes se sentin motivades i preparades per tirar endavant el programa a casa.

Gràcies al suport del Departament d’Ensenyament, 12 centres estan portant a terme el programa en una experiència pilot que, una vegada valorada a final de curs, permetrà estendre-la a més centres de cara al proper curs.

dissabte, 19 d’octubre del 2013

Llegir per parlar, llegir per aprendre, tutoria entre iguals per a adults


El passat 17 d’octubre, al Palau Marc de Barcelona, va tenir lloc la presentació de la publicació Llegir per parlar, llegir per aprendre de la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya.
Es tracta d'uns materials molt interessants (consulteu l'enllaç) inspirats en el programa Llegim en parella que ajuden els adults a desenvolupar la competència en català, a través de la comprensió i el diàleg. En l'acte, David Duran va fer la conferència “Llegir en parella, una pràctica lectora efectiva”.


dissabte, 12 d’octubre del 2013

Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y el Desarrollo- Santander



Durante los días 8 al 11 de Octubre tuvo lugar en Santander el I Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y del Desarrollo, donde miembros del GRAI representados por Vanessa Valdebenito de la Universidad Católica de Temuco, participaron con la siguientes comunicaciones orales: “Autoconcepto Lector: Una aproximación a través de la tutoría entre iguales” cuyos autores fueron Marta Flores, David Duran y Vanessa Valdebenito; y, “Tutoría entre iguales para la comprensión lectora, una estrategia de atención a la diversidad”, de Vanessa Valdebenito, David Duran y Marta Flores.
Ambas comunicaciones fueron resultado del estudio llevado a cabo por los autores en las diferentes redes del programa Leemos en Pareja.