WEB DEL GRAI

Visita el web del GRAI a http://grupsderecerca.uab.cat/grai/

divendres, 17 de febrer del 2012

Conferències Llegim en parella - Pla d'Impuls de la lectura


Des d'inicis del mes de febrer fins el mes de maig s'estan realitzant conferències en les diferents seus dels Serveis Territorials per donar a conèixer el programa Llegim en parella a tots els centres de Catalunya dins el Pla d'Impuls a la lectura promogut pel Departament d'Ensenyament. L'objectiu és promoure la participació dels equips docents en la seva implementació als centres per a contribuir en la millora de la competència lectora dels estudiants catalans.

M. Utset, M. Oller i M. Flores, formadores del GRAI, són les responsables de dur a terme les sessions.


dissabte, 11 de febrer del 2012

Llegim en parella als Tallers de Llengua i Literatura

El passat 11 de febrer, D. Duran i C. Sanjuán han presentat el programa Llegim en parella als Tallers de Llengua i Literatura Catalanes, organitzats pel Departament d'Ensenyament i la UAB. El taller està enmarcat dins d'un seguit d'actuacions acordades amb el Departament per tal de donar a conèixer Llegim en parella, dins del Pla d'Impuls a la lectura. En aquest mateix sentit, M. Flores, M. Oller i M. Utset estan fent conferències sobre el programa en el territori.

dimecres, 8 de febrer del 2012

Isabel Gómez, sempre amb nosaltres

El darrer 26 de gener vam acomiadar la nostra companya de grup, col·lega i amiga, Isabel Gómez.
La Isabel va formar part del GRAI des del seu primer dia, i es va lliurar fins a l'últim a donar suport a un grup de persones que vam apredre molt d'ella i a la qual estarem sempre profundament agraïts. El seu compromís amb l'aprenentatge cooperatiu i amb una educació millor, com a forma de contrinuir a un món més just, ens acompanyarà sempre.
Podeu deixar, si voleu, el vostre comentari al blog que s'ha creat en el seu record http://enrecord-isabelgomezalemany.blogspot.com/
Gràcies, Isabel. 

dissabte, 4 de febrer del 2012

Premi Edu21

http://www.edu21.cat/ca/continguts/738738

El desembre del 2011 va ser guardonat amb el Premi Edu 21 del Centre d’Estudis Jordi Pujol el treball titulat Aprendre a pensar conjuntament: Una proposta curricular per desenvolupar les competències filosòfiques obra de l’assessora piscopedagògica i membre del GRAI, Mariona Corcelles i del professor de filosofia Antoni Pujadas de l’Institut Juan Manuel Zafra.

Aquest treball sorgeix de la reflexió i la recerca en l’àmbit de l’ensenyament de la filosofia a la secundària i pretén donar a conèixer el programa que s’està duent a terme a l’Institut Juan Manuel Zafra de Barcelona així com els materials elaborats per tal de promoure la posada en pràctica en d’altres Instituts.

El treball posa de manifest la importància de la filosofia en la societat del segle XXI ja que aquesta aporta instruments com el diàleg, el qüestionament, la conceptualització i l’argumentació, competències essencials per pensar i a actuar de manera crítica. D’altra banda, també reflexiona sobre com ensenyar la filosofia d’una manera pràctica per tal d’aproximar-la a l’experiència vital dels estudiants i oferir oportunitats a tots els alumnes per construir el seu propi pensament filosòfic.


El programa es fonamenta bàsicament en tres eixos :

En primer lloc, s’ introdueix un nou model d’aula com a comunitat d’aprenentatge basat en el treball cooperatiu. Aquest model promou un aprenentatge molt més actiu mitjançant el treball en equip i les ajudes entre iguals i per tant, trenca amb el rol tradicional del professor com a únic transmissor de coneixements. Aquest esdevé un guia que planifica i organitza les interaccions del alumnes, observa, aclareix dubtes i ofereix eines per aprendre a cooperar i a regular el propi procés d’aprenentatge.
En segon lloc, es fa ús de l’escriptura filosòfica (individual i col·laborativa) com a eina per aprendre a pensar i a practicar la filosofia. El fil conductor de les activitats de l'aula passa a través de l'ensenyament del discurs argumentatiu i la pràctica de textos conjunts que impliquen reflexionar filosòficament sobre situacions i contextos reals.
Per últim, el programa parteix d’un enfocament competencial que busca connectar la teoria amb la pràctica filosòfica. Per això, s’utilitzen materials com notícies del diari, reflexions sobre pensadors i documentals actuals que permeten posar en relació la filosofia amb la realitat dels estudiants. S’impulsa que els estudiants donin a conèixer les seves pròpies reflexions filosòfiques a través de l’escriptura col·laborativa d’articles que es publiquen a la revista de l’Institut.

dimecres, 1 de febrer del 2012

Congrés TIES 2012 i 4th World Conference on Educational Sciences


Mariona Corcelles, Sílvia Blanch i David Duran han presentat la comunicació “La escritura de textos a través de la tutoría entre iguales, recíproca y virtual, para la mejora en inglès y español” en el marc del congrés TIES 2012, III Congrés Europeu de Tecnologies de la informació en l’Educació i en la Societat, celebrat del 1-3 de febrer a Barcelona. Els assistents han destacat l’interès del projecte i la recerca, així com també hi ha hagut una escola de Galicia que s’ha mostrat interessada en poder participar.
A més, el dia 3 de febrer, Sílvia Blanch, David Duran, Marta Flores i Vanessa Valdebenito han presentat la comunicació "Effects of a peer tutoring programme to improve reading comprehesion competence involving primary students and their families" al 4th World Conference on Educational Sciences, celebrat a Barcelona.